Merry Xmas! - Reisverslag uit Chitimba, Zambia van Mariska - WaarBenJij.nu Merry Xmas! - Reisverslag uit Chitimba, Zambia van Mariska - WaarBenJij.nu

Merry Xmas!

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

23 December 2014 | Zambia, Chitimba

Merry x-mas everyone!
Ik ben inmiddels alweer drie weken onderweg en ben gisteren aangekomen in land nummer 4: Zambia. Nadat we Zanzibar verlaten hadden met een grote veerboot hebben we in dar es salaam nog een ander pontje genomen naar het schiereiland. Het was meer dan 40 graden en er bleven maar mensen opkomen totdat er écht geen mensen meer bij konden. We stonden allemaal tegen elkaar aan en tot overmaat van ramp stonk het er naar zweet van honderden mensen en kattenbak. De overtocht duurde maar 10 minuten maar het leek wel 10 uur... Gelukkig was de camping vlakbij en aan het strand dus we konden gelijk een duik in de zee nemen.
Vervolgens zijn we richting Malawi gereden door de Baobab valley en mikumi national park waar we nog een safari hebben gedaan. Hier heel veel olifanten gezien, leeuwen, nijlpaarden, giraffen, krokodillen en nog veel meer. De sterrenhemel was hier onwijs mooi en ik heb zelfs vallende sterren gezien. Daarna was het tijd om de grens over te gaan naar Malawi. Langs de westkust van lake Malawi in zuidelijke richting gereden, langs dorpjes waar ze kleine visjes droogden op lange tafels, een lokale lekkernij.
De dagen erna zijn we verder in zuidelijke richting gereden en sliepen we aan het strand. We hebben een dorpje bezocht (mbamba) waar we bij een schooltje zijn geweest en in een bevallingskliniek. Alle kindjes wilden je hand vasthouden en vonden het geweldig om hun foto te zien op het schermpje van je fototoestel. Het schooltje had heel veel leerlingen en in 1 lokaal zitten soms wel 200 leerlingen op de grond. Dat is wel wat anders dan onze verstelbare tafeltjes en digitale schoolborden in nl... En dan de birthclinic... Hygiene was ver te zoeken! Er waren 3 bedjes en als er iets misgaat duurt het wel 5 uur tot er een ambulance is. Hier wil je echt geen baby krijgen! Erg indrukwekkend.
Ter afwisseling van de tent heb ik een paar keer een upgrade gedaan naar een cabin, want ik heb van mijn travel agency verkeerde info gekregen over de accomodaties tijdens deze trip. In plaats van 50-50 camping en accomodated is het 95 procent kamperen. Maar gelukkig was het tot nu toe meestal wel mogelijk om te upgraden, bijv. Als het regent of als we in een national park zitten tussen de wilde dieren.
Na een nacht in lilongwe, de hoofdstad van Malawi, zij we gisteren de grens overgestoken naar Zambia. Nu slapen we 2 nachten in luangwe national park, in een permanente tent met uitzicht over een rivier waar regelmatig olifanten en nijlpaarden lopen. Er staat vanmiddag nog een sunset game drive op het programma en dan zullen we de komende dagen via lusaka naar de Victoria falls rijden. Hier zullen we een groot kerstdiner houden met de groep, want na Victoria falls splitsen we op in verschillende groepen en begint deel 2 van de reis.
Vanuit Zambia wens ik jullie allemaal een heel fijne en winterse kerst! Xx

• 23 December 2014 - 11:26

Loes:

Ha Maris, fijn om weer wat van je te horen. Sinds de grensovergang met Malawi was je van de radar verdwenen :) Indrukwekkend wat je allemaal hebt gezien en beleefd. En (basic) kamperen is kennelijk niet je hobby, haha. Geniet lekker verder en alvast een goede kerst gewenst! Van winter is hier nog niet veel te merken, al is het natuurlijk ook geen 40 graden... Dikke knuf xx

• 23 December 2014 - 11:36

Je Vader:

Hallo Maris, weer een leuk verhaal over je reis. Het is leuk om vanaf hier mee te leven en ja dat kamperen zo primitief lijkt me ook niet alles, maar wel avontuurlijk toch?
    Het verhaal van de veerboot kan ik me ook wel iets bij voorstellen, ja het is Afrika.
    Fijn dat je weer iets van je hebt laten horen en we wensen je ook een fijne Kerst, maar het zullen omstandigheden zijn, zo dicht bij The Victoria Falls, die je niet vaak meer zult mee maken tijdens de traditionele Kerst.
    Nog een hele fijne reis verder en ik kijk alweer uit naar je volgende bericht. xx

• 23 December 2014 - 13:35

Frida:

Hey Maris, leuk om te horen dat je je zo vermaakt. Het zijn jarloers makende verhalen. Jij ook nog fijne feestdagen! x

• 23 December 2014 - 17:21

Jacqueline:

Lieve Mariska, hartstikke leuk je verhalen weer te lezen. Kijk nu al uit naar al je foto's. Ook voor jou hele fijne kerstdagen vanuit een koud en nat Duitsland "zonder!!!!" sneeuw. Maar wel heel erg kersterig met alle lichtjes en kerstmarkten. Geniet ze nog.

Groet van ons allemaal, dikke knuffel.