botswana & namibia - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu botswana & namibia - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu

botswana & namibia

Door: mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

10 Januari 2015 | Namibië, Swakopmund

Hoi allemaal! Nog een gelukkig nieuwjaar! Sinds het laatste blog in victoria falls ben ik de grens overgestoken van zimbabwe naar botswana, naar Chobe national parc. Hier hebben we samen met een aantal mensen van de vorige groep een boottocht gemaakt, tussen de nijlpaarden en krokodillen. Op de oever stonden olifanten, giraffen en allerlei andere dieren. Met de ondergaande zon op de achtergrond, wijn en koekjes was het supergezellig! De safari de dag erna heb ik even overgeslagen want ik was ziek met koorts en diarree en flauwvallen, waarschijnlijk verkeerd water gedronken. Bijna iedereen heeft het wel een keertje gehad. Na 2 dgen washet gelukkig alweer over. Vanuit chobe zijn we naar maun gereden, het startpunt voor de okavango delta. Met een 4x4 een stuk de delta ingereden, en vervolgens eenpaar uur in een mokoro (een uitgeholde boomstam waar 2 mensen plus tent en spullen in kunnen, en voortgeduwd door iemand met een hele lange stok; de poler). Heel relaxed tussen het riet en honderden waterlelies, echt een hoogtepunt! We hebben toen ons kamp opgezet op een eilandje in de delta, helemaal back to basic. Koken op een vuur, een gat graven als je naar de wc moet, geen douche of wat dan ook. Savonds en sochtends vroegdeden we wandelingen over het eiland, of soms moesten we stukken door water waden om naar het volgende eilandje te gaan. Onderweg zagen we dan allemaal wilde dieren en een local vertelde ons vanalles over de planten en dieren. 1 van de avonden in dit bushcamp was 31 december. Erg bijzonder om oudjaarsavond te vieren in de okavanvo delta samen met alle polers! We hebben spijkerpoepachtige spelletjes gedaan, gezongen, afrikaanse dansen en marsmellows op het kampvuur. Het was een hele mooie ervaring! Na een kort nachtje hrbben we de volgende ochtend om 5uur weer een hike gedaan om nog meer wildlife te spotten. Maar ik denk dat we met ons gezang de wilde dieren hebben afgeschrikt want we hebbenalleen zebras gezien op die wandeling... overdag was het te heet om iets te doen behalve luieren, en aan het einde van de middag hebben we nogeen rondje gevaren in de mokoro om de zonsondergang vanaf het water te zien. Ongelooflijk mooi was dat! Mijn bezoek aan de delta heb ik op ee 4e dag spectaculair afgesloten, ik ben er namelijk overheen gevlogen! In een klein 6p vliegtuigje stegen we op vanuit maun en vlogen we bijna een uur. Het zag er heel anders uit vanuit de lucht dan vanaf het water. Het was alsofik in een natuurdocumentaire zat, alleen de stem van david attenburough ontbrak nog ;) je zag de olifanten lopen, nijlpaarden, giraffen, buffels,impalas en grote roofvogels vlogen naast en onder ons. Het landschap was erg groen en veel water natuurlijk. Een grote tegenstelling met de kalahari desert waar we de dag erna hebben gekampeerd! In deze woestijn is het droog, heet en het landschap bestaat vrijwel alleen uit droge en prikkelige struiken. Botswana is erg dunbevolkt met maar 1.8 miljoen inwoners. We kampeerden bij de 'bosjesmannen' of 'bushmen', die voor ons gedanst en gezongen hebben. Ze spraken een bijzondere taal met veel geklak van de tong. Deze mensen leven nog op traditionele wijzeen elke 3 weken wisselt de familie met een andere familie die de camping dan runnen. Op deze manier verdienen ze wat geld maar leven ze vervolgens weer een aantal maanden echt als traditionele bushmen. 4 januari zijn we de grens overgestoken met namibie en zij we naar windhoek gereden. Dat was een erg lange rit met uur na uur alleen maar droge struiken als uitzicht. Namibie is net als botswana ook erg dunbevolkt met maar 2 miljoen mensen. De aankomst in windhoek was een lichte cultuurshock na zo lang kamperen in de middle of nowhere, want windhoek zag eruit als een rijke en luxe stad met mooie gebouwen, dure winkels en onderhouden parken. De airco en elektrische handdrogers in de toiletten in het museum ware een hele traktatie! Bovendien sliepen we een nachtje in een hotel met zwembad en gingen we 's avonds uit eten in een restuarant. Fris gedouched en met schone klerenheb ik hier een heerlijke zebra steak gegeten. Erg lekker! Deze beschaving was van korte duur want de volgende dag vertrokken we richting etosha np, om daar 3 dagen te kamperen. 3x een halve dag game drive gedaan. Etoshais ee erg mooi gebied, veel wit zand (etosha betekent witte vlakte) en beesten die drinken of badderen in waterholes. Het is er te droog voor de buffel, maar verder hebben we alweer de big 5 gezien, inclusief luipaard en neushoorns! Het spotten van die wilde dieren gaat nooit vervelen...
Vanuit etosha zijn we in zuidwestelijke richting gereden naar de droogste gebieden van namibie (damara land), waar de himba stammen leven. Er zijn nog zo'n 90.000 himba's over. Wij zijn in zo'n dorpje op bezoekgeweest, wat naar mijn mening een beetje te vaak bezocht is door toeristen. De kinderen kwamen gelijk om geld en spelgoed vragen en de volwassenen kwamen erg lui en ongeinteresseerd op me over. Toen ik ernaar vroeg legden ze uit dat ze een soort buffer zijn om de afgezonderde traditionele stammen in het noordwesten te beschermen, om hun cultuur te kunnen behouden zoder westerse inlvloeden. Nou goed, het was wel interessant om te zien hoe ze zich insmeerden met rode klei en daardoor nooit hoeven te douchen met het watergebrek in dit gebied. Het 'wassen' van kleren doen ze door de kleding in geparfumeerde rook te houden, en als het dan weer lekker ruikt is het schoon!
Na een nachtje in Outjo zijn we naar Spitzkoppe gereden, ook wel de Matterhorn van namibie genoemd. Nou vond ik dat persoonlijk wat overdreven, ik vond he sprekend lijken op de uluru en kata tjuta in australie, in the red centre... bovenop de rotsen hadden we prachtig uitzicht en konden we mooi de zonsondergang kijken. Inmiddels ben ik in het plaatsje Swakopmund, waar de duitse invloeden nog erg duidelijk aanwezig zijn. Backerei&konditorei, algemeine zeitung etc. De taal die ze hier spreken is afrikaans,en als ik erg mijn best doe, kan ik bet wel een beetje verstaan! En mijn tentmaatje emma komt uit zuidafrika, dus zij helpt mij wel een beetje :-)
Vanmiddag ga ik iets afstrepen van mijn bucketlist wat er al heel lang op staat, ik ga namelijk skydiven!!! Eindelijk vrienden gevonden die het wel durven! ;) ik heb er heel veel zin in! Foto's volgen z.s.m.

• 10 Januari 2015 - 11:12

Heleen:

Klinkt allemaal weer heel gaaf!
    Supercool dat je eindelijk gaat skydiven haha, is toch ook veel leuker in zo'n mooi land dat in het saaie Nederland ;) Heb je tenminste nog wat te zijn op weg naar beneden! Veel plezier!! :D

• 10 Januari 2015 - 11:12

Heleen:

*te zien

• 10 Januari 2015 - 11:21

Loes:

Het is een ongelooflijke reis die je maakt Maris, en dankzij je blog kunnen we het gelukkig een beetje meebeleven! Geniet van de laatste week. En doe je een beetje voorzichtig...?! (zegt je moeder ;-)) xx

• 10 Januari 2015 - 11:45

Je Vader:

Hoi Maris,
    Terwijl het hier stormt,regent en zo'n 11 graden is op 10 januari, lees ik je prachtige verhaal.
    Super verslag en op deze manier allemaal heel goed voor te stellen wat je meemaakt.
    Geweldig! Al die verschillende culturen en mooie belevenissen.
    Plezierig dat het klikt met je tentmaatje.
    En ja dat skydiven.... Succes en geniet ervan, je hebt wel lef (;-)
    Nog heel veel plezier en succes tijdens het laatste deel van je reis. xx

• 12 Januari 2015 - 15:33

Larah:

Zebrasteak! Hoe leuk, en was het lekker? Gestreept vlees? Grapje. Het klinkt allemaal heerlijk, vooral dat kamperen in de middle of nowhere! Ennehh...een vriend die met je wil skydiven had je al hoor :-p. Tot gauw!