The Red Centre - Reisverslag uit Darwin, Australië van Mariska - WaarBenJij.nu The Red Centre - Reisverslag uit Darwin, Australië van Mariska - WaarBenJij.nu

The Red Centre

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

08 April 2012 | Australië, Darwin

Van Adelaide zijn m'n vader en ik naar Alice Springs gevlogen, waar we een 3 daagse safari hebben gedaan. Anders dan de naam doet vermoeden, zijn we niet op zoek gegaan naar leeuwen en giraffen, maar hebben we met een soort 4WD truck alle bezienswaardigheden van het Red Centre bezocht. We hebben ontzettend veel kilometers afgelegd in dat rare wagentje. Wist je dat Ayers Rock (Uluru) meer dan 4 uur rijden van Alice Springs vandaan ligt?! En dat is dan de dichtstbijzijnde 'stad'. Onderweg zijn we gestopt op een camelfarm om een ritje te maken. Het laatste stukje gingen ze rennen en dat was hilarisch (en hobbelig). Daarna hebben we Kata Tjuta bezocht, ook wel bekend als de Olga's. Dit zijn een paar grote zandstenen bobbels van meer dan 500m hoog. Dat is nog hoger dan de Uluru. Hier hebben we een wandeling gemaakt, maar door de hoge temperaturen (36+) mochten we niet naar de top. s'Avonds gingen we dan eindelijk naar die beroemde bult in de woestijn: Ayers Rock oftewel Uluru. Die is het mooist bij zonsondergang, dan verandert de kleur van oranje-rood-paars-grijs-zwart. De tourguide had voor hapjes en champagne gezorgd, dat maakte het extra leuk. We sliepen in een tent vlakbij de Uluru. De volgende dag moesten we weer heel vroeg op om de Uluru bij zonsopgang te bekijken. Ook dit was een mooi gezicht. Een voordeel van vroeg opstaan is dat het nog niet zo verschrikkelijk heet is. Samen met een miljoen vliegen hebben we een wandeling van 10km gemaakt om de Uluru heen. Van dichtbij ziet hij er heel anders uit dan van verweg. Heel veel bobbels en inhammen. Het is heilig gebied voor de Aboriginals, dus je mag hem niet beklimmen. Na een lange rit over onverharde wegen hebben we s'avonds weer geslapen in een tent. De volgende dag hebben we Kings Canyon beklommen. Ook dit was weer vroeg in de ochtend vanwege de hitte. Dus om 7 uur had ik 'Heart Attack Hill' al bestormd. Dit is een steile klim, vandaar de naam. Eenmaal boven was het uitzicht fantastisch.We hebben op de kliffen gelopen, via een klein bruggetje naar de overkant en langs de andere kant weer naar beneden. Onderweg kwamen we een oase tegen waar hele mooie vogels zaten. Het waren eigenlijk gewoon duiven maar vergeleken met de duiven op de Dam waren ze wel heel mooi! De woestijn was veel groener dan ik had verwacht. Ik dacht dat het een grote rode zandvlakte zou zijn maar er groeiden harstikke veel struiken. Dit was het gevolg van de grote hoeveelheid regen die hier is gevallen de afgelopen tijd. 10 keer meer dan normaal! Gelukkig hadden wij wel mooi weer, al was het soms wel erg heet. Eenmaal terug in Alice Springs hebben we het oude telegraph station en het Museum of Central Australia bezocht. Toen was het alweer tijd om Alice Springs te verlaten en met de trein naar Darwin te gaan. Niet zomaar een trein maar de beroemde Ghan. Deze superlange trein rijdt maar 1 keer per week. Over dit stuk van 1500km doet hij er dan ook 24 uur over! De stoelen kon je naar achter doen, net als vliegtuigstoelen en er waren speciale wagons waar je kon eten en douchen. We hadden 1 tussenstop in Katherine waar iedereen uit de trein werd gegooid, in een bus werd gepropt om vervolgens in een bootje de adembenemende Katherine Gorge te bekijken. Een gorge is een ravijn dat is uitgesneden door een rivier. Van de hoge wanden kwamen watervallen naar beneden, wat me een beetje deed denken aan een bepaald stukje van de Piranha's in de Efteling. Het laatste stukje in de trein was niet meer zo ver. In Darwin was de temperatuur niet zo hoog als in de woestijn, maar door de hoge vochtigheid voelt het wel erg warm. Net de vlindertuin in Artis maar dan echt. Darwin zelf is niet zo groot, daar was ook niet zo veel te zien. Maar er liggen 2 natuurparken in de buurt die echt de moeite waard zijn. Nouja in de buurt... wel 4 uur rijden. Kakadu National Park had veel wetlands (soort moerassen waar de planten en waterlelies op drijven). Heel veel vogels en krokdillen gezien. De volgende dag gingen we naar Litchfield National Park, dit was maar 3 uur rijden. Langs de weg stonden heel veel termietenheuvels. Sommige wel 5 meter hoog! In het park waren veel watervallen, in 2 daarvan heb ik gezwommen. Dit is wel bijzonder, want in al het andere water mocht je niet zwemmen vanwege krokodillen. Ook hier zijn we weer in een bootje gestapt om over de Adelaide River te varen. Deze rivier staat bekend om de grote hoeveelheid zoutwaterkrokodillen met een gemiddelde lengte van 6 meter! Het bootje had gewoon open zijkanten en er zat geen hekje op de voorkant :S De dappere tourguide lokte de krokodillen met een homp vlees aan een stok. Hier kwamen de krokodillen wel voor in beweging en sprongen soms half uit het water om het vlees te pakken. Dit gebeurde op een anderhalve meter afstand van mijn neus! Het was erg spectaculair. De dag werd afgesloten met een mooie zonsondergang in Fannie Bay, Darwin. Vanavond gaat mijn vader weer naar huis en ik vlieg morgen naar Cairns om het Great Barrier Reef van dichtbij te bekijken.

• 08 April 2012 - 06:07

Paul:

Woohoo zelfs als ik een dag achter loop toch nu een keer als eerste een reactie:D

• 08 April 2012 - 06:16

Paul:

Gaaf zeg die rock! Kwamen Je geologische gevoelens naar boven of bleef het onderdrukt bij gevoel touristique:p dat je slang heb vastgdhouden zeg waaa!!! Maar echt super gaaf wat je daar allemaal ziet en inderdaad veel groener dan gedacht! Veel plezier in carns en perth en tot alweer over twee maanden:D xx. Ps doe ons ook die duiven in amsterdam:D

• 08 April 2012 - 08:39

M & M:

Geweldig reisdeel. Wat hebben jullie een hoop gedaan en beleefd. De foto's zijn ook prachtig vooral die waarop jullie op een kameel zitten. Gert is duidelijk de ervaren berijder.

• 08 April 2012 - 08:51

Loes:

Duidelijk geen regen dit keer! Wat een spannende dingen heb je gedaan Maris, maar ik blijf koala's en kangoeroes toch leuker vinden dan een slang in je nek of een krokodil naast je boot.. Veel plezier in Cairns. Ga daar maar lekker al snorkelend naar Nemo zoeken en blijf uit de buurt van haaien please! Groeten vanaf Texel met heel veel lammetjes xx

• 08 April 2012 - 10:39

Christel:

Super vet! Volgens mij is dit wel het speciaalste wat je gedaan hebt! En nu op naar Cairns en duiken maar!!!!!

• 08 April 2012 - 13:54

Nine:

ik heb ooit in artis een grote python om mijn nek gehad, een rareervaring.tegenwoordig hou ik het maar op lammetjes. je moeder is ook helemaal verliefd op een lammetje van ons. geniet en veel liefs, nine

• 08 April 2012 - 15:29

Manon:

We lezen je verhalennog steeds met veel plezier en krijgen alleen maar meer zin om zelf ook nog eens down under te gaan kijken. Blijf genieten van je bijzondere reis! Marc, Manon en Zoë

• 09 April 2012 - 17:17

Gert:

Het is weer een prachtig verhaal om te lezen en het idee dat ik het samen met jou heb beleefd.
    Het was een onvergetelijke reis met bijzondere ervaringen. De foto's zeggen veel en hoe bijzonder en veelzijdig Australië is.
    Veel succes in Cairns en hoop dat je al snorkelend veel van al het moois van Great Barrier Reef kunt ontdekken. We kijken al weer uit naar je volgende blog met foto's. De finale van je reis komt in zicht, maar maak af wat je altijd graag had willen doen.
    Het regent hier met zo 11 graden en bij jou in Cairns is het heet en vochtig toch? xx

• 10 April 2012 - 19:39

Frida Hameka:

Maris het zijn echt fantastische foto's
    ik word er ook een beetje jaloers van.
    Nog veel plezier daar!!
    x

• 24 April 2012 - 07:52

Marty:

Wat een fantastische reis maak je, jij ziet echt alles! Geniet er nog even van, veel groeten, Marty.