Op de farm - Reisverslag uit Lismore, Australië van Mariska - WaarBenJij.nu Op de farm - Reisverslag uit Lismore, Australië van Mariska - WaarBenJij.nu

Op de farm

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

25 Januari 2012 | Australië, Lismore

Ik kan surfen! Nouja een beetje dan. Het surfkamp was superleuk, vermoeiend maar heel gezellig :) De eerste 2 dagen waren we in Crescent Head waar we een strand helemaal voor ons zelf hadden. Ik heb hier nog 2 dolfijnen gezien, zo leuk! 'savonds zaten we met z'n allen rond een kampvuur Goon te drinken. Dat is goedkope wijn uit een zak, heel australisch! De laatste 3 dagen waren we iets noordelijker waar het water lekker warm was (25 graden). De eerste stap was om proberen op te staan. Geloof me, dat is moeilijker dan het klinkt. Je valt eraf, gaat over de kop door de hoge golven en dan moet je dus weer helemaal terug door de golven ploeteren met dat grote surfbord. Maar na een paar keer oefenen lukte het af en toe om op te staan en na nog veel meer oefenen ging het al een stuk beter. Het is op de foto gezet, maar niet met mijn toestel. Dus nog even geduld voor de surffoto's.

De surftrip eindigde in Byron Bay, waar ik 2 nachten ben gebleven. Ik had wel langer gewild, maar het is hier nu hoogseizoen en alles zat vol. Bovendien is het hier hartstikke duur, dus een goede tijd om een paar weekjes te werken! Omdat ik blijkbaar niet de enige was die op dat briljante idee kwam, was het iets moeilijker dan gedacht om als wwoofer aan de slag te gaan. Na 50 farms te hebben gebeld kon ik uiteindelijk terecht bij Debbie en Geoff. Hun bedrijf heet Wilson River Pecans. Het is een organic farm, wat dus betekent dat ze geen chemicaliën gebruiken maar natuurlijke producten instead. Om te bemesten gebruikten ze bijvoorbeeld een poeder dat bestaat uit gemalen (vulkanisch) gesteente en vogelpoep:P Ze kweken dus Pecan nuts en hebben een paar koeien als hobby erbij. Ze hebben 4 kinderen, waarvan alleen Katie (14) nog thuis woont. Het is nu niet het seizoen om de noten te plukken dus ik moet helpen met allerlei andere klusjes zoals de 3 honden eten geven, de schuur opruimen, in de seedling nursery (baby boompjes) de planten bemesten, water geven en klaarzetten als een klant een bestelling komt ophalen. En ondertussen over de farm scheuren op een quad bike :) Ik heb ook geleerd om een forklift (waarmee je pallets verplaatst) te besturen. Maar hij stond nog in de achteruit en ik knal zo tegen Geoffs auto aan: OOPS!! Ik schaamde me dood, mega kras op de forklift maar hij vond het niet erg gelukkig. Hij zei dat al zijn machines onder de krassen zaten. Nouja, dat maakte het ietsje minder erg...
Ik werk van 8 tot 3 met tussendoor anderhalf uur pauze. Ik ben lichtelijk verbaasd dat ik het werk eigenlijk best leuk vind, had ik niet van mezelf verwacht... Mijn enige farm-ervaring is mijn plantjes op het balkon water geven. en zelfs daar ben ik niet echt goed in (A).

Een kenmerk van het wwoofen is dat je een deel uitmaakt van het gezin, wat in dit gezin inhoudt dat ik in het weekend mee mag naar hun strandhuisje in Evans Head! Het eerste weekend regende het, maar vorig weekend was het gelukkig wel lekker weer. Heb kennis gemaakt met de rest van de familie en nog even aan mijn surfskills kunnen werken :)
De eerste dagen dat ik op deze farm was, was het 35 graden (subtropisch klimaat dus warm en vochtig) maar daarna werd het bewolkt en na een week begon het te regenen en het is niet meer opgehouden. Het is nog steeds niet koud (25-30 graden) maar die regen begin ik wel een beetje zat te worden... Terwijl in West Australië een hittegolf is, zit ik natuurlijk weer in het gebied waar overstromingsgevaar is. Lismore (het dichstbijzijnde dorp) overstroomt elk jaar, en de kans bestaat dat de rivier binnenkort weer overstroomt. Dan komt de boerderij voor een groot deel onder water te staan, maar het huis van de familie en het huisje waar ik slaap staan op een heuvel, dus ik hoef niet bang te zijn voor natte voeten. Ik zou eigenlijk naar een andere farm gaan aanstaande maandag, maar als de weg onder water staat wordt dat dus nog even uitgesteld.

Oja, ik wil jullie ook nog vertellen over de griezelige beestjes die mij bijna dagelijks de stuipen op het lijf jagen. Zo zat er de eerste ochtend dat ik hier op de farm wakker werd een grote harige spin naast mijn bed. Ik was gelijk klaar wakker! Achteraf bleek die griezel niet gevaarlijk te zijn voor mensen, dus dat is dan weer een opluchting. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze zonder pardon in mijn ondergoedla/waszak/toilettas/schoenen mogen gaan zitten! :S Gelukkig heb ik een insectenspray gekregen waardoor ze eerst in de kramp schieten en vervolgens dood neervallen. Veel gevaarlijker (maar gelukkig veel zeldzamer) zijn slangen. Geoff heeft wel 10 keer gezegd dat je naar de grond moet kijken als je door het gras loopt en veel lawaai moet maken terwijl je loopt. Dan maak je ze bang en gaan ze weg. Ze heten Copperhead snakes en zitten in het lange gras. Als je erop gaat staan dan bijt ie. Hun beet is gifitg dus je moet snel naar een dokter want anders ben je binnen een uur dood. (kun je je voorstellen hoe erg ik schrik als ik uit mijn ooghoek een tuinslang in het gras zie liggen?!) Ik heb pas één zo'n copperhead snake gezien, die zat met zijn schubben vast in een net. Geoff heeft zijn kop ingeslagen met een steen en bedacht toen dat het wel leuk zou zijn als ik er mee op de foto ging. De slang had nog stuiptrekkingen toen ik hem vast had, maar het is wel een stoere foto geworden :) De slang op de foto is nog maar een kleintje, een volwassen exemplaar wordt 2-3 meter lang en 10cm in doorsnee. brrr...


ps. Bedankt voor al jullie leuke reacties elke keer! Ik vind het superleuk om elke keer weer te lezen dat jullie allemaal zo meeleven :)

  • 25 Januari 2012 - 08:37

    Mirelle:

    Heey Maris, jeeej, weer een verhaal van jou om te lezen! :D Ik word met de dag jaloerser op jou hoor! ;) En dat je het surfen zo snel onder de knie kreeg! :O Ik kon na een week (elke dag een uurtje) net aan op die plank staan... Het gezinnetje waar je in terecht bent gekomen klinkt als een goede plek :) Volgens mij hoef je je niet te vervelen, als je maar wel oppast voor al die gevaarlijke beestjes, we willen je natuurlijk wel heelhuids terugzien! ;) Succes met alles en als je weer terug bent moet je mij in NL maar leren surfen! ;) liefs! xx

  • 25 Januari 2012 - 08:46

    Loes:

    Hoi Marissie,
    Weer leuke verhalen en mooie foto's. Ik kan wel zien dat er nog een beetje boerenbloed door je aderen stroomt (van je Texelse overgrootvader)... Hopelijk knapt het weer binnenkort een beetje op en kun je zoals gepland door naar de volgende farm! xx

  • 25 Januari 2012 - 09:01

    Mariska :

    Ik heb nog niet eens alle foto's erop gezet en de reacties stromen alweer binnen! Het is wel weer duidelijk wie de fanatiekelingen zijn :P

  • 25 Januari 2012 - 09:03

    Irma:

    Iiiiieeeeehhhlwwwww!!! Slangen, spinnen... gadsie gadsie maris... Ik weet nog hoe jij in de stress ging toen er echt een mini spinnentje int tentje liep, echt niet dat jij ging slapen voordat ik um weg had gehaald! En nu dit :) Haha, trots op je! Knuffels!!

  • 25 Januari 2012 - 09:04

    Nine:

    Er zit stroomt dus nog wel boerenbloed door je aderen!
    Benieuwd wat voor werk je nog tegenkomt.
    Volgend jaar op dezelfde voorwaarden een texelse lammerij meemaken?
    Ik vind je wel ergstoer met de beestjes (ZEG MAAR BEESTEN) en slangen.
    Vooral die laatste vind ik eng.
    Liefs van ons 4en.

  • 25 Januari 2012 - 11:13

    Gert:

    Nou Nou het blijft maar leuk. Weer prima foto's en zo te zien heeft het lekkere BBQ'n je goed gedaan...
    We hopen voor je dat het weer opknapt en dat je ook van de zon kan genieten, maar als ie dan schijnt dan is het ook gelijk erg warm, maar ja.
    Die farmer Geoff hoeft je dus niet veel van het boerenvak te leren, want zo te zien heb je toch een beetje boerenbloed.
    Die beestjes die zijn wel een beetje vervelend, maar blijf opletten. Er zijn mensen die zowel slangen als spinnen eten....
    Ook avontuurlijk dat je het surfen hebt gedaan. Kortom weer een mooi verslag en fijn weer wat van je te lezen.
    Nog veel plezier en...... see you down under.

  • 25 Januari 2012 - 19:10

    Jacqueline:

    HoiMaris, weer eens heel wat anders. Terug in het dagelijkse leven van de Australier. Ik moet zeggen dat ik de honden ook al aardig van ras en formaat vind om niet dagelijks tegen te willen komen. Ben heel benieuwd wat je op de volgende farm gaat doen. Hoe heb je Debbie en Geoff zover gekrgen een van jou favourite kostjes op tafel te zetten. Groet Jacqueline

  • 25 Januari 2012 - 22:24

    Christel:

    leuk allemaal, maar kun je het nou echt niet laten om een schaal op de foto te zetten? :P
    maar je bent het rijden dus weer een beetje verleerd:) ga maar goed oefenen voor je door de desert gaat rijden...
    Ik mag trouwens naar China deze zomer!!!!!!!!!!! :) weet alleen nog niet precies wanneer.
    En ik heb een parkietje als huisdier :)
    en ik ben ook al fanatiek bezig met een fotoboek maken van Nieuw Zeeland: heb de foto's in aantal gehalveerd.... wat een gedoe!
    Nog heel veel plezier daar!!
    x

  • 26 Januari 2012 - 15:33

    Marjolein:

    Wat een gave verhalen allemaal Maris! Super vet dat je nu ook kan surfen....soort van :P Misschien kunnen we t n keer op zandvoort voortzetten haha (en dan niet klagen over de kleine golfjes ;) T klinkt leuk op de farm werken. Lijkt me best ontspannend :) Nou meis heel veel plezier daar en wees voorzichtig! Knuffel! Xx van mij (die je wel best wel mist :() Ps: volgende keer met foto´s plaatsen...vergeet je fobische vriendinnetje niet ;) Ieeeeh)

  • 27 Januari 2012 - 15:48

    Robert:

    Hey!

    Leuk dat verhaal! En super stoer van die slang en spin,, ik stuur Paul daar altijd op af (A)
    Heel veel plezier nog en ben benieuwd naar je volgende verhaal!

    Groetjes Robert

  • 28 Januari 2012 - 09:29

    Marieke:

    Wat een leuk verslag weer, nu van een farm verslag, erg leuk om te lezen! Bleggg, wat een vieze engerds!. Een goede therapie om van je spinnenangst af te komen dus.
    Als je terug ben in A’dam bent, lukt het je zeker wel om je plantjes te verzorgen en dat ze niet meer zo zielig hangen, want je heb farmbloed stromen.

    Ben benieuwd naar je volgende stoere avonturen! xx

  • 29 Januari 2012 - 16:38

    Marjoke En Marius:

    Lieve Mariska,
    Weer een prachtig verhaal. Het boerenleven moet je wel erg aanspreken. Alleen met rijdend materieel moet je nog wel even oefenen. We zagen zojuist het programma " all you need is love" op de televisie. Een wufte dame had in Australië een leuke vent ontmoet waar ze nu al mee gaat trouwen. We wachten in spanning af waar jij mee op de proppen komt. Nog heel veel plezier!

  • 29 Januari 2012 - 20:04

    Paul:

    Heey Maris,

    WAAAA die slang!! Ik voel zelfs de spanning vanaf hier, dat je in dat gras loopt met die vieze slangen misschien er in!! maar wel super stoer dat je dat ding hebt vast gepakt!! En die quad natuurlijk; hoe stoer is dat! En wat een giller is dat van die huftruck zeg ahahhaha!!! ik kan me zo voorstellen hoe je je gevoeld moet hebben. Maar wel super leuk allemaal zeg wat je daar doet! En nu kan je nooit meer de schuld aan de pot geven als je plantjes er heel sneu bij staan:P

    Veel plezier op de volgende boerderij en we zien de nieuwe spannende verhalen wel weer!

    xxx paul

    oja die schaal naar die pecan noten is wel heel erg:P Geoloog!

  • 02 Februari 2012 - 19:14

    Marty Oosting:

    Hai Mariska!

    Dat ziet er goed uit allemaal, wat hebjij het fantastisch daar in Australië,enjoy!

    veel groetjes vanuit het zeer koude Holland, Marty.

  • 01 Maart 2012 - 13:39

    Heleen:

    Iehh spinnen! Zelfs zo op het computerscherm is ie eng! Hou de spray maar heel goed bij je! Geef mij maar slangen :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 25 Jan. 2011
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 39531

Voorgaande reizen:

04 December 2014 - 19 Januari 2015

Afrika

02 November 2011 - 24 Mei 2012

Nieuw Zeeland en Australië

Landen bezocht: