Koala cuddles & dolpin kisses - Reisverslag uit Canberra, Australië van Mariska - WaarBenJij.nu Koala cuddles & dolpin kisses - Reisverslag uit Canberra, Australië van Mariska - WaarBenJij.nu

Koala cuddles & dolpin kisses

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

25 Februari 2012 | Australië, Canberra

Ik ben inmiddels alweer een tijdje aan het reizen en dat bevalt goed! Nauwelijks regen meer gehad en de temperatuur ligt elke dag tussen de 25 en de 32 graden. Dat vinden ze hier koud, maar ik vind het wel warm genoeg! De eerste stop na Byron Bay was Coffs Harbour. Een schattig kustplaatsje dat bekend is om zijn beroemde Big Banana! Het klinkt spannender dan het is, want het is namelijk alleen maar een grote banaan van beton. Interessanter was het ijswinkeltje dat ernaast zat :) Hier verkochten ze bananen gedoopt in chocolade en dat moesten we natuurlijk even uitproberen! Ik was hier naar toe gegaan met een paar meisjes die ik had ontmoet in mijn hostel. De banaan was niet het enige hoogtepunt in Coffs, er was ook een soort dolfinarium. Je kon op de foto terwijl een dolfijn en een zeehond je een kus gaven. Dat was een gek gevoel! Vooral de snorharen van de zeehond kriebelden in mijn gezicht :) En tijdens de show werd ik als vrijwilliger uit het publiek gekozen om een bal over te gooien met een zeehond en later ook om de pinguïns te voeren. Dat was heel erg leuk! Na Coffs
Harbour ben ik naar Port Macquarie gegaan. De toeristische attractie van hier is het koala hospital. Daar worden zielige koala's weer opgelapt en weer vrijgelaten in het wild. Het was soms wel moeilijk om ze te ontdekken tussen alle bladeren! Die middag heb ik ook een wandeling gemaakt rond een creek. Beetje jammer dat ik mijn anti-muggen spray was vergeten... Na Port Macquarie stond Newcastle op het programma. Deze stad viel me eerlijk gezegd een beetje tegen. De hele stad zag eruit als een 'iets mindere' buitenwijk van een grote stad, vond ik. Dus ben ik met de bus naar een natuurreservaat gegaan, iets buiten Newcastle. Hier hadden ze midden in het park hokken gemaakt met de typische Australische dieren die in dat reservaat voorkomen. Omdat ik er niet echt op gekleed was om ze in het wild te gaan spotten (jurk en slippers...) ben ik voor de makkelijkste optie gegaan. Nadat ik de emoes, wombats en de andere australische beesten op de foto had gezet was ik precies op tijd voor het koala-aai-uur :) Jack de koala werd tevoorschijn gehaald en iedereen mocht met hem op de foto. Hij was heel erg zacht, net een teddybeer! Ik heb nog geprobeerd of ik hem mocht vasthouden maar dat schijnt illegaal te zijn. Balen :( De volgende dag heb ik de hele dag door Newcastle rondgelopen en de dag daarna ging ik alweer door naar Canberra. Dat is de hoofdstad van Australië die ze helemaal uit het niks (en in de middle of nowhere!) hebben opgebouwd. 100 jaar geleden moest er een hoofdstad worden gekozen en Sydney en Melbourne konden het maar niet eens worden. Dus als compromis hebben ze tussen die 2 steden in een compleet nieuwe stad ontworpen en gebouwd. Dit kan je duidelijk merken aan de symmetrie van de straten en dat alles er nieuw uitziet. Keurige perkjes en voetpaden overal en het is er heel erg schoon! Er ligt nog geen sigarettenpeuk op de grond en de gebouwen zijn nog zo wit. Het beroemdste van Canberra is het parlementsgebouw. Dat ligt aan de andere kant van het kunstmatige meer, op een heuvel. Van buiten vond ik het niet zo mooi maar van binnen was het heel groot en statig. En vanaf het dak had je een heel mooi uitzicht over de stad. Verder zijn er een heleboel grote musea: National gallery, portrait gallery, national museum, war memorial, questacon en ga zo maar door. Ze zijn allemaal gratis en ze hebben allemaal airco dus ik heb in allemaal een kijkje genomen ;) Ter afwisseling van de musea heb ik een fiets gehuurd en rond Lake Burley Griffin gefietst. Het was heel lang geleden dat ik voor het laatst heb gefietst dus dat was wel weer even wennen! En een helm was verplicht... Maar het fietsen was wel een leuke afwisseling na al dat lopen. Vanavond om 12 uur neem ik de nachtbus naar Melbourne. Ik heb veel leuke dingen over Melbourne gehoord dus ik heb er zin in!

  • 25 Februari 2012 - 04:24

    Robert:

    Haha Jack ziet er wel heel lief uit! Je doet wel echt super veel zeg! Veel plezier verder nog in Melbourne, lijkt me ook heel gaaf.

    Groetjes Robert

  • 25 Februari 2012 - 08:09

    Gert:

    Hoi Maris, dit is weer een prachtig verslag. De foto met en van Jack vind ik wel grappig. Maar dat strand in Coffs Harbour lijkt me ook wel wat. Stoer van je dat je weer eens gefietst hebt. Die foto met de fiets en de helm deed me denken aan een van je eerst fietstochten met Larah. Ook gaaf dat je in de steden Newcastle en Canberra bent geweest. Kortom weer een mooie tijd achter de rug en de foto's doen de rest. Nog heel veel plezier en succes in Melbourne en omgeving. xxx

  • 25 Februari 2012 - 08:13

    Loes:

    Ha Maris,
    Het landleven, de pecannoten, de koeien en de fetakaas verruild voor bussen, stadjes en steden, én voor koala's, dolfijnen, zeehonden en pinguins. Die vallen je tenminste niet in de rug aan.. De dolfijnen- en zeehondenkusfoto's hangen uitgeprint op m'n werk, goed voor veel opmerkingen van collega's :) Jack komt daar volgende week misschien ook nog wel bij te hangen. Geniet van het verder reizen, het mooie weer (eindelijk) en misschien een tripje nog verder Down Under?! xxx

  • 25 Februari 2012 - 10:19

    Larah:

    He shit..nee ik ben nog nooit gezoend door een zeehond!

  • 25 Februari 2012 - 12:22

    Loes:

    @Larah: het is mooi als je nog iets om te dromen hebt in het leven..!

  • 25 Februari 2012 - 16:13

    Paul:

    Ik wil ook een koala!!
    Leuk leuk allemaal! Je kaart is er ook! super grappig! maar wat vies van die man met z'n wormen ijsje:( betere keuze iets met chocolade:D
    Veel plezier in Melbourne!

    xx

  • 25 Februari 2012 - 19:38

    Larah:

    @ Loes: je hebt gelijk. Doe me er dan ook maar een aanraakbare koala bij om van te dromen.

  • 26 Februari 2012 - 18:17

    Christel:

    Jij en musea? :P Maar echt super leuk! ik ben heel jaloers! Zitten er daar ook veel schapen trouwens? Heb bij het symposium over Oceanie gehoord dat er enorm veel schapen in Australië zitten omdat ze zo goed gedijen bij het zoute grondwater daar... Weer iets geleerd :)
    Nog heel veel plezier!

  • 01 Maart 2012 - 09:42

    Heleen:

    Vanaf nu heel trouw: wat cool! Ik ben jaloers ^^ En wat zijn koala's schattig!! Die neus haha. Doe maar de groetjes aan alle leuke beesten daar in het mooie Australie (en nu natuurlijk Tasmanie). En bedankt voor je smileys :D

  • 04 Maart 2012 - 22:28

    Joan:

    Hi maris ben de liefste collega van je moe en volg je leuke verhalen omdat ik website van je ma heb gekregen. Wat kan jij leuk schrijven! Ik heb gewoon het gevoel dat ik met je mee reis. Het spinnen verhaal vond ik het ergst brrrr ik haat spinnen ken je de aussie huisspinnen al? Ik heb nl een tante wonen daar en die kan erg smeuïge verhalen vertellen daar over. En over slangen of course. Oh ja van harte met mamaatje, morgen vieren we haar verjaardag en zal ik xtra lief voor haar zijn. Dat ben ij nl. Nooit ha ha. Nou je mam is trots op je en ik vind haar heel dapper dat ze je heeft laten gaan!!!!!!! Veel fun over there en nog heel veel moois. Groetjes Joan lorang

  • 05 Maart 2012 - 07:45

    Heleen:

    Het aftellen is begonnen voor je vader, hij is bezig de laastste spullen in te kopen, en jij kent hem, dat gebeurt natuurlijk op precieze wijze.Niks mag te groot of te zwaar zijn het moet keurig in zijn koffer passen.Ik verwacht dat jullie de vakantie van jullie leven hebben, want de reis brengt jullie naar mooie plekken op verschillende manieren,auto trein en vliegtuig.Ook wij als thuisblijvers leven mee en wensen jou speciaal een wereldse maand, geniet samen van al het moois wat jullie tegenkomen.
    lieve groetjes Heleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 25 Jan. 2011
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 39528

Voorgaande reizen:

04 December 2014 - 19 Januari 2015

Afrika

02 November 2011 - 24 Mei 2012

Nieuw Zeeland en Australië

Landen bezocht: