Van Noord naar Zuid - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Mariska - WaarBenJij.nu Van Noord naar Zuid - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Mariska - WaarBenJij.nu

Van Noord naar Zuid

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

21 November 2011 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Cape Reinga (noordelijkste puntje NZ) is volgens de Maori de plek waar zielen van overleden mensen het land verlaten. Dat kan naar de hemel of via sliertige planten van de Cape af naar beneden (de hel). Helaas was het hartikke mistig dus je zag geen moer. Vanaf hier zijn we in een paar dagen naar het midden van het noorder eiland gereden. Onderweg kwamen we langs de zandduinen (zie foto's) en het Waipoua Forest. Dat bos staat bekend om zijn 600 jaar oude dikke Kauri bomen. Als je de folders en de bordjes moet geloven zouden hier superveel kiwi's rondlopen, maar na een uur in dat donkere bos op kiwi-jacht te zijn geweest helaas niks gezien...
Je kan niet naar Nieuw Zeeland zonder de Waitomo Caves te bezoeken. Dus hebben we ons weer in een wetsuit gehesen en een 4 uur durende tocht gedaan met een gids. We moesten door smalle gangetjes kruipen, zwemmen door de stukken die onder water stonden en ook een stuk 'Black water raften'. Klinkt een stuk enger dan het is, want je ligt op een rubber band en drijft heel rustig met de stroom mee terwijl je kan kijken naar de vele gloeiwormen op het plafond. Elk wormpje heeft een klein lichtje en samen lijken ze op een sterrenhemel!
In het midden van het noordereiland zijn een aantal vulkanische natuurgebieden waar je doorheen kunt wandelen. Hele mooie kratermeren gezien in allerlei kleuren van turqoise tot limegroen, echt supermooi! Dat water heeft zo'n felle kleur door de zuren en de algen die erin zitten. Beetje jammer dat de bubbelende geisers en modderpoelen zorgden voor een enorme zwavelstank :S Elke ochtend om 10.15u barst de Lady Knox geiser uit. Ik vroeg me al af hoe dat nou kon, elke ochtend om dezelfde tijd maar daar bleek een simpele verklaring voor te zijn: hij moet op gang worden gebracht met zeep. Dus na een praatje van 10 minuten gooit een mannetje een zak met zeep in dat gat, voert de spanning nog wat op en dan gaat Lady Knox bubbelen en spuiten. Dat toeristische gedoe was wel een beetje een tegenvaller maar ik heb nu wel een mooie foto en filmpje van een grote geiser :)
We hebben ook een lange wandeltocht (Tongariro Crossing) gemaakt over 3 grote vulkanen. Die waren zo hoog dat er sneeuw op lag. De hiking was bijna 20 km lang en duurde 8 1/2 uur. Mount Ngauruhoe is een van de vulkanen waar je overheen loopt en is ook wel bekend als Mount Doom uit Lord of the Rings. Een deel van de klim naar boven was een trap (Devils staircase), heb er dagen spierpijn van gehad! Het waaide boven heel erg hard maar dat was het allemaal waard want eenmaal boven was het uitzicht onwijs mooi! Kijk maar naar de foto's dan krijgen jullie een idee :)
Na een tijdje in de middle of nowhere was de 'metropolitan' Wellington een leuke afwisseling. We hadden een groot centrum met oude gebouwen, ambassades en tenminste één grote kerk verwacht. Dit was een kleine tegenvaller, want de hoofdstad van Nieuw Zeeland is beter te vergelijken met een groot dorp. Er was wel een leuke winkelstraat en er waren ook wel enkele oude gebouwen maar we waren er snel uitgekeken. Het hoogtepunt qua architectuur zou het parlementsgebouw zijn, maar laten we het erop houden dat het niet echt mijn smaak is. Het lijkt een beetje op een betonnen bijenkorf...
Vanuit Wellington hebben we de ferry naar het Zuidereiland genomen. Dit duurde ongeveer 3 1/2 uur waarvan het laatste half uur door de fjorden van Marlborough Sounds. Niet extreem spectaculair maar zo in de zon best mooi! :)
Onderweg naar Christchurch reden we langs de kust en daar kwamen we een zeehondenkolonie tegen die lekker lag te zonnen op de rotsen. Extra leuk was dat ze in november baby's krijgen dus er lagen een heleboel kleintjes tussen. Sommige zeehonden waren stroomopwaarts een beekje opgeklommen die uitkwam in zee. Daar heb ik een baby zeehondje geaaid over zijn buikje :) was heel lekker zacht! Er waren ook pinguïns met jongen op de rotsen. Maar het waren wel een beetje rare pinguïns, niet die standaard zuidpoolpinguïns. Maarja dit is ook de Zuidpool niet natuurlijk ;)

• 21 November 2011 - 07:28

Gert:

Het blijft indrukwekkend wat je allemaal beschrijft. Super mooi!!!
    Zo te lezen is het niet echt een vakantie maar een aaneenschakeling van leuke en bijzondere dingen. Inderdaad, de foto's en filpjes geven een mooie indruk. En oh ja, hier is het ook al een paar dagen erg mistig...
    Geniet en have fun. x

• 21 November 2011 - 07:31

Jacqueline:

Hoi Mariska, onvoorstelbaar dat je dit nu allemaal met eigen ogen hebt bekeken. Wat een ervaringen. Ben benieuwd naar het praktische deel lukt dat ook nog een beetje?

• 21 November 2011 - 08:38

Irma:

Whooooooooooooooooh, super mooi!!!! Liefs,

• 21 November 2011 - 08:42

Loes:

Geweldig Maris, wat jullie allemaal al hebben gedaan en gezien. En niet alleen de gloeiwormen staan mooi op de foto, maar ook zeehonden, pinguins en geologische bezienswaardigheden (ook al worden sommige voor de toeristen een handje geholpen...). Veel plezier (en geen regen) bij de tocht over de Franz Josef Glacier!

• 22 November 2011 - 16:57

Marjolein:

Haha zo te lezen hebben jullie je reukorganen even flink op de proef gesteld :P Echt super gaaf dat filmpje van de geiser, absurt dat dat zo hoog kan! Verder ook echt onwijs mooie foto´s :D I like!! a lot!! Knuffies!

• 28 November 2011 - 11:18

Marjolijn:

Jeetje Mariska. Het ziet er indrukwekkend uit. Je doet wel heel veel indrukken op, hartstikke leuk.
    Hebben jullie nog andere rondtrekkende studenten ontmoet?
    Nog veel reisplezier. x